Beyond Sexual Harassment, Lesser Known Scandals Could Cost The Murdochs A $14B Deal

Rupert Murdoch, center, and his sons Lachlan, left, and James Murdoch attend a 2014 Television Academy Hall of Fame in Beverly Hills, Calif.


Dan Steinberg/AP


hide caption

toggle caption

Dan Steinberg/AP

Rupert Murdoch, center, and his sons Lachlan, left, and James Murdoch attend a 2014 Television Academy Hall of Fame in Beverly Hills, Calif.

Dan Steinberg/AP

In forcing out a top-rated star, Bill O’Reilly, a Fox News Channel sought to enclose a repairs inflicted by a swelling passionate nuisance liaison reduction than a year after a network’s authority was dangling in a face of identical accusations.

For Rupert Murdoch and his sons, who together control Fox News as partial of a incomparable media empire, removing absolved of O’Reilly is partial of an bid to seaside adult a longstanding expostulate to recover full control of a European broadcasting hulk Sky in a $14.6 billion deal. The broadcaster has a vital participation in a U.K., Germany, Italy, Ireland and Austria.

And yet, there is a quieter liaison stealing in plain steer — abundant with allegations of mechanism hacking, accusations of fraud, questions of domestic multiplication and payouts totaling some-more than $900 million — all that centered on a comparatively unknown Murdoch craving called News America Marketing.

The partial that kicked off that debate was a tiny one, involving a opposition association that stranded promotion decals on a building of supermarket aisles. Yet a box shabby members of Congress to approach investigations and expel an unwelcome glisten on a actions of rising Republican star Chris Christie while he was a tip prosecutor. The box also appears to have shabby former Fox News Chairman Roger Ailes’ preference in tumble 2011 to sinecure a Democratic strategist as an on-air commentator for Fox News.

Earlier this month, a commentator, Julie Roginsky, became a latest womanlike worker to sue Ailes and a network itself for passionate harassment.

In London, a eccentric British media regulator Ofcom has behind until Jun 20 a deadline to establish possibly a Murdochs are “fit and proper” owners for Sky. The Murdoch’s celebration and radio conglomerate, 21st Century Fox, already owns 39 percent of Sky.

The family’s final bid to take over Sky imploded scarcely 6 years ago as snub built over revelations of widespread temptation and phone hacking by a Murdochs’ London tabloids. Over time, that liaison caused a Parliamentary inquiry, a shutting of their large Sunday tabloid, some-more than 100 polite lawsuits and a rapist philosophy of several former Murdoch journalists, including an editor-in-chief.

This time, several consumer groups and anti-Murdoch politicians have pushed British regulators in central submissions to take a Fox scandals into criticism when gauging possibly a Murdochs would be “fit and proper” owners of Sky.

The actions of News America Marketing have triggered a distant aloft cost to a Murdochs’ shareholders than a Fox News passionate nuisance scandals: settlements surpassing $900 million to conduct off a array of lawsuits filed over a past 12 years. That sum includes $280 million in payments announced in early 2016 to cut brief an ongoing category movement lawsuit filed by some of a biggest clients.

Rupert Murdoch and his sons have had longstanding expostulate to recover full control of a European broadcasting hulk Sky.

Lefteris Pitarakis/AP


hide caption

toggle caption

Lefteris Pitarakis/AP

Rupert Murdoch and his sons have had longstanding expostulate to recover full control of a European broadcasting hulk Sky.

Lefteris Pitarakis/AP

The quarrel over decals

As a origins of this story widen behind dual decades, some pivotal total have died. Others can't speak due to authorised restrictions. This story is formed on interviews with some-more than 20 people with approach trust of applicable events, as good as a examination of authorised documents, corporate papers and association involving members of Congress and their staff. NPR has also reviewed testimony from News America executives and consultant witnesses that give a season of a company’s operations.

The story opens with a end of dual brothers, George and Richard Rebh. The late George Rebh was a sovereign disaster preparedness planner and presidential portraitist who became a salesman; Richard Rebh is a former government consultant for Bain Co.

In a 1990s, a Rebhs and their partners founded Floorgraphics Inc., formed in Princeton, N.J. The idea, basically, was to marketplace products for shoppers on a floor. It was new, a niche forged out among incomparable players in supermarket promotion who tranquil coupons in newspapers and approach mailing, ads on selling carts, signs on a shelves.

Murdoch’s News America Marketing was and is one of a titans of a trade, reaching millions of consumers any day in stores on tip of a 60 million households that perceived a Sunday journal inserts. Direct promotion to consumers in sell stores and pharmacies valid a flourishing area of seductiveness as a journal courtesy started a slide.

Fresh Lawsuit Against Ailes Slams Fox News' Response To Harassment Claims

As Scandals Crest, Fox News Once More Under Siege

The selling multiplication was led by Paul V. Carlucci, a former dialect store executive and bon vivant who also invested in racehorses and a span of restaurants nearby a racetrack in Saratoga Springs, N.Y., and in New York City. Former associates described Carlucci as charismatic, jovial and well-liked by employees. They also pronounced he mostly played rough.

“Paul Carlucci is smart, he’s charming, yet he’s ruthless,” pronounced Steve Marquis, a former clamp trainer for sell sales growth during News America Marketing.

“Paul was take-no-prisoners, win-at-all-costs. Rupert preferred that,” says Ken Chandler, a former publisher of Murdoch’s New York Post.

And Carlucci delivered formula during News America Marketing, Chandler said: “This was like a faucet that was spewing dollar bills.” (Carlucci did not respond to minute questions submitted by his son, Paul Carlucci Jr., a sales executive during Murdoch’s Wall Street Journal.)

In 1999, a Rebh brothers set adult a assembly with Carlucci to plead a industry, in an criticism they after set out in a lawsuit opposite News America Marketing. They reliable that they did not see their business indication as in approach foe with News America, yet vital alongside it.

Carlucci picked a high-end Chinese grill in Manhattan, poorly desiring a brothers were scheming to sell their association to him, according to George Rebh’s after sworn testimony. The move was initial performed and promote by CNN in 2011.

“He pronounced difference to a effect: ‘You should know we work for a male who wants it all and doesn’t know anyone explanation him he can’t have it all,” George Rebh testified. “And know this: if we ever get into any of a businesses, we — we — will destroy you.”

Rebh testified that he took that to be a anxiety to Rupert Murdoch and his sons. “So, after a integrate of seconds, we pronounced to Mr. Carlucci, ‘So let me see if we know this. You can get into a business and contest with us. But if we were to get into yours, we would destroy us,’ ” Rebh told a court. “And he said, ‘That’s right.’ “

(In his possess testimony, Carlucci denied observant he would destroy Floorgraphics.)

Late that year, Marquis told NPR, he witnessed a impulse when Floorgraphics graduated to being a bone-fide adversary.

In Dec 1999, Marquis attended a assembly with executives from a AP grocery store chain. News America paid AP for a right to put adult ads, coupons and signs within grocery carts inside a store for a clients, that finished such consumer finished products as toothpaste, toilet paper and a like. Marquis had prepared AP for unwelcome news: it would have to accept reduction income from News America.

Instead, a chain’s executives told him they had comparison Floorgraphics. AP gave Floorgraphics disdainful rights to mountain promotion signage via their roughly 600 stores.

For a initial time, small Floorgraphics had poached News America’s bread and butter.

Marquis sped behind to New York City with a bad news, hustling to News America’s holiday celebration reason during a grill unaware a ice march during Rockefeller Center — usually a retard from primogenitor association News Corp’s headquarters. “I finished a beeline to Carlucci,” Marquis recalled, “and said, ‘You’ll never trust what happened.’ “

Carlucci and other comparison executives valid surprisingly cheery, Marquis said. “Paul told me, ‘Not usually are we going to flog their asses and vanquish these guys, yet we can go to a trainer and get a income we need to put them out of business.’ “

“I was removing hugs and high-fives and being told, ‘Let’s get a drink!’ ” Marquis recalled. “They knew they were going to get Murdoch to flog in some dollars to go get these guys.”

Marquis left News America for Floorgraphics a few months later.

Floorgraphics in a jam

In early 2005, a salesman for a Rebh brothers was taken aback. Account executives for one of their clients, a Smucker’s jam company, dressed him down, perfectionist to know, according to papers Floorgraphics after filed in court, how News Corp knew a terms of a contracts they had.

That information was proprietary.

Floorgraphics officials searched a gateway to their mechanism complement and their possess mainframe. Someone regulating an IP residence compared with News America Marketing in Connecticut had accessed their inner servers and files a dozen times from Oct 2003 to Jan 2004, according to information a Rebhs supposing to members of Congress and after put into justice records.

They had been hacked. And whoever hacked them had gained entrance to a smaller company’s contracts and destiny deals.

Lawyers for News Corp eventually concurred in justice that a penetrate had come from inside News America Marketing yet pronounced they could not establish who had committed or consecrated it.

For scarcely dual years, News America sent press releases of their large announcements, new contracts and new hires to a homes of Floorgraphics staffers to erode morale. News Corp hired divided a poignant swath of a smaller company’s sales force, according to former Floorgraphics employees who spoke to NPR.

People during a smaller association wondered if a addresses had been partial of what had been hacked. In justice proceedings, a Rebhs indicted Gary Henderson, a former Floorgraphics executive hired divided by News America, of personification a pivotal role. Later they indicted Henderson of perjuring himself during his testimony. Lawyers for News Corp countered that he could have gotten addresses from a holiday label database. Henderson did not respond to 4 messages by phone and email seeking criticism for this story.

The brothers complained to anyone they could secrete on Capitol Hill and in a U.S. Justice Department. Scott Christie, who headed hacking prosecutions in a U.S. Attorney’s bureau for New Jersey, gave a immature light for an investigation. When Christie over a bureau for a pursuit in a private sector, his replacement, Kevin O’Dowd, took over a case.

Then Sens. Frank Lautenberg and Jon Corzine, both New Jersey Democrats, weighed in on seductiveness of a Rebhs. So did then-Rep. Rush Holt, D-N.J. “I frequency write to a U.S. Attorney,” Holt recently told NPR. “I listened and looked during what [Floorgraphics] brought and said, ‘Yeah, there’s some fume here.’ “

The U.S. Attorney for New Jersey during a time was Chris Christie, a Republican harboring larger domestic ambitions (and no propinquity to Scott Christie).

O’Dowd shortly stopped returning calls, according to an criticism a Rebhs after common with congressional staffers. The Rebhs told others an partner U.S. profession had sensitive them a mistreat finished by a hacking did not surpass $5,000 so there would be no prosecution. The dual Rebhs seethed.

A orator for New Jersey Gov. Christie told NPR that a box was rubbed “in a normal march of business,” evaluated by dual partner U.S. attorneys with their supervisors. “The United States Attorney and his front-office staff played no purpose in a examination or a preference to decrease prosecution,” pronounced a spokesman, Brian Murray.

Roger Ailes, former Chairman and CEO, FOX News.

Rob Kim/Getty Images


hide caption

toggle caption

Rob Kim/Getty Images

Roger Ailes, former Chairman and CEO, FOX News.

Rob Kim/Getty Images

One lawsuit follows another

The Rebhs and Floorgraphics instead filed a polite lawsuit opposite News America Marketing.

In that suit, a Rebhs purported that News America criticism executives undercut Floorgraphics’ prices by profitable grocery stores some-more for contracts than they were worth. They indicted a News Corp selling multiplication of enchanting in anti-competitive practices such as perfectionist exclusivity in building promotion even in stores where they weren’t charity such advertising.

A few days into trial, News Corp staid with a Rebhs and Floorgraphics for $29.5 million. As partial of a allotment Floorgraphics sole a building promotion in-store business to News America. Their box was a smallest and usually a initial in what became a array of cases that had big-dollar cost tags.

Later lawsuits from competitors and clients of News America likewise purported fraud, tortious interference, fake claims and anti-competitive practices.

News Corp’s lawyers enclosed some of a best litigators in a nation during such firms as Paul, Weiss. They played hardball, according to several lawyers; in one case, News America Marketing’s fit opposite a dismissed executive, Bob Emmel, caused him to enter into bankruptcy, according to Emmel’s disaster lawyer, Danny Coleman. Emmel would have been incompetent to compensate a indemnification a association sought.

News America contended Emmel had taken annals unlawfully that he constructed during his deposition for a Floorgraphics fit opposite a association (a explain he disputed); Emmel also had been behaving as a whistleblower to tell congressional investigators about what he believed were bootleg actions by a company, yet News America had not famous that when it dismissed him. Emmel after served as a declare in several other lawsuits opposite a Murdoch association as good — notwithstanding efforts of News Corp to mystify his ability to participate. (Emmel referred all questions from NPR to his lawyers, as he is underneath justice sequence not to comment.)

In a apart case, according to one of Steve Marquis’ former colleagues, News America’s lawyers quickly threatened to enforce Marquis’ immature son to attest opposite his father in an try to plea his story. Marquis reliable a threat, yet he pronounced that zero came of it.

Testimony in a cases offers insights into News America’s strech and successes. The Murdoch association argued that a prevalence was overstated, even if it tranquil 90 percent of a marketplace by some measures. Yet executives conceded underneath guarantee it had grown a plan to tighten in vital sell stores for long-term contracts with staggered genocide dates to make it harder for other companies to get a foothold in a field.

In a Nov 2004 minute that became partial of a justice record a decade later, then-News America executive clamp trainer Martin Garofalo pleaded with Jeffrey Noddle, a executive authority of SuperValu, not to dump a agreements with News America. Garofalo betrothed a 400 percent annual boost in payments to keep a sequence out of a welcome of a competitor.

In Apr 2015, a News America executive named Christina Bedell concurred underneath guarantee that a association mislaid some-more than $4.2 million a year on a understanding with K-Mart fixation ads in a stores. Another executive, Dominic Hansa, testified that a association sought to extend a long-term agreement with Safeway — a vital grocery tradesman — simply to equivocate a rival behest routine that could have authorised others to representation for a contract. Bedell and Hansa are now comparison clamp presidents; Garofalo is now News America’s CEO.

Though News America doubtful a claim, such payments were purported to have been anti-competitive and illegal.

The indirect settlements would make a distance of a Floorgraphics box dark in comparison: $500 million for a vital aspirant called Valassis; another $125 million for Insignia, formed in Minnesota. The latest, $280 million, was incurred usually a year ago to cut brief a category movement lawsuit filed by News America’s possess clients, such as a soap manufacturer Dial and a ketchup hulk H.J. Heinz.

Executives during News Corp and News America declined to respond to a array of specific questions for this story. Jim Kennedy, News Corp’s arch communications officer, supposing a singular judgment in response: “These cases rivet matters going behind decades, were staid yet any acknowledgment of indiscretion and for a fragment of what was sought by claimants.”

London hacking revives interest

The summer of 2011 resurrected a aptitude of a Floorgraphics case, as a allegations echoed a mobile phone and mechanism hacking liaison in Murdoch’s London tabloids. Celebrities, athletes, actors and politicians in a U.K. had been seen as satisfactory game; a explanation that a passed girl’s voicemail had been hacked by people on seductiveness of News Corp’s Sunday publication News of a World turned what had been created off as competition into outrage. British politicians who had stable a Murdoch papers for years lined adult to malign them.

The late David Carr, a New York Times media columnist, refocused courtesy on a Floorgraphics examination in a pair of irritable pieces.

In a U.S., Chris Christie was by this time no longer a prosecutor yet a tough-talking governor, and had emerged as a favorite figure on Fox News programs. Kevin O’Dowd, who led a unfinished Floorgraphics inquiry, followed Christie to a governor’s bureau and became his arch of staff. According to New York magazine’s Gabriel Sherman, then-Fox News authority Roger Ailes twice beseeched Christie to run opposite Obama in a years heading adult to a 2012 race.

Sparked by a London hacking scandal, Lautenberg once some-more sought to spin courtesy on Christie’s progressing disaster to prosecute a News Corp division. According to then-congressional aides, Lautenberg also urged colleagues, including then-Sen. Jay Rockefeller, D-W.V., to reason inquisitive hearings.

In late Aug and early Sep 2011, Ailes stepped adult talks with a magnanimous domestic pundit, Julie Roginsky. She was something of a Lautenberg protégé, a Democratic strategist in New Jersey who had quickly been a paid CNBC writer and had seemed on Fox off and on, yet pay, given 2004. In Nov 2011, Ailes hired her.

Roginsky told others that Ailes would intermittently ask her to stop by his bureau on a second building of a company’s corporate headquarters. She described to associates one of her initial such meetings with Ailes this way:

Ailes called over Murdoch and introduced Roginsky to his trainer as a liberal, yet added, “We still adore her.” She was struck that in articulate to Murdoch, Ailes invoked her links to Lautenberg, as yet that gave a network arch lean on Capitol Hill.

Roginsky was initial introduced to viewers on a atmosphere as a Fox News writer in Feb 2012, according to a examination of transcripts in accessible databases.

She had worked for other New Jersey Democrats too, such as Senator Jon Corzine and Rep. Frank Pallone, among others. Yet transcripts uncover Roginsky was identified as a former Lautenberg confidant 10 times some-more frequently than by ties to anyone else.

One of Ailes’ former colleagues pronounced he was fixated on Roginsky’s links to Lautenberg.

Ever so often, Roginsky told others during a time, Ailes would call her over and ask possibly News Corp or he would be called adult to attest on Capitol Hill. By her criticism to others, Ailes’ requests confounded her: Roginsky had no discernment to offer.

Ailes cited a Floorgraphics hacking box but, according to others, he was also concerned over a New York Times report that he competence be indicted over allegations he had destined another Murdoch executive and Fox News host, Judith Regan, to distortion underneath oath about carrying an event with former New York City Police Commissioner Bernard Kerik. Concerns over that explain competence have played into Fox’s preference to compensate Regan $10.75 million to leave a network.

In addition, Fox News had in Jun 2011 also personally organised to compensate another longtime worker some-more than $3 million. The network sought to keep still her allegations that Ailes had coerced sex from her for some-more than 20 years by promises of career enrichment and threats to recover intimately provocative videotape that Ailes had finished of her. (Ailes denies a allegations of a woman, Laurie Luhn, while other Fox executives pronounced they poorly did not trust her during a time they organised a settlement, according to Fox News.)

Finally, Sherman, a unapproved biographer, was poking around his record. Ailes had a lot to be shaken about during a time.

Roginsky told associates she felt Ailes was perplexing to use her to send some arrange of a signal, possibly to Lautenberg or to Murdoch.

Roginsky sued Ailes progressing this month, alleging he betrothed her a purpose as a horde on one of Fox’s some-more renouned row shows as he sought to take her out for drinks and as he conveyed a goal of a earthy relationship. When she deserted his regretful overtures, a guarantee vanished.

Roginsky’s lawyer, Nancy Erika Smith, says Roginsky never intervened in any approach to assist News Corp with Lautenberg or other lawmakers; dual congressional aides who monitored a emanate contend there’s no justification she played any purpose during all.

Lautenberg continued perplexing to examine a Murdoch association until his genocide in Jun 2013.

Ailes attorney, Susan Estrich, who formerly denied Roginsky’s claims of harassment, now denies Ailes had any domestic seductiveness in her. “I have never listened him contend he was intrigued by her during all,” Estrich wrote in an email. “Only that her explain is totally false.” Fox News declined to criticism for this story.

Chris Christie calm his presidential ambitions until a 2016 cycle. Yet both Christie and O’Dowd saw their larger ambitions knocked off march by a Bridgegate scandal; Christie forsaken out of a primaries after a sixth-place finish in New Hampshire final year, while O’Dowd’s before assignment to turn state profession ubiquitous stalled. He is now a tip executive during a vital medical core and did not lapse messages seeking comment.

George Rebh died in 2015. His hermit Richard declined to criticism for this story given a understanding they struck with News Corp in 2009 enclosed a non-disclosure clause.

Murdochs compensate to make problems go away

In 2016, when a Valassis box was staid for $500 million, afterwards News Corp trainer Chase Carey pronounced a association had been swayed “significant risks were building in presenting this box to a jury.” The agreement enclosed no acknowledgment of indiscretion and a decade-long common placement pact. News Corp points to these elements, common in their settlements, to advise these were business decisions rather than warnings of bad behavior.

Longtime Murdoch watchers and some former colleagues contend they discern a allotment during News America that recurred during his other properties. Roguish executives dear by Rupert Murdoch who are means to broach preferred formula get divided with differently unsuitable function until it becomes unfit to endure further. The Murdochs compensate to make problems go away. And then, during a certain point, they guarantee to change a culture. Ailes is bought out. O’Reilly is ousted. A new day is heralded.

“There’s a problem somewhere,” pronounced Charles Elson, executive of a John L. Weinberg Center for Corporate Governance during a University of Delaware.

“Commercial disputes occur all a time. But 900 million is a large number,” Elson told NPR. “At some point, we have to ask yourself, ‘Is there something going on in a enlightenment of a place? ‘ “

Despite a guarantee of change, many women inside Fox News tell NPR they doubt possibly a enlightenment has altered during all. At Fox News, 3 superb lawsuits plea a Murdochs’ row of change, from Roginsky, dangling Fox horde Andrea Tantaros and a organisation of African-American employees.

A flourishing array of women are still entrance brazen with accusations opposite both Ailes and O’Reilly. Others credit Fox News executives of ignoring their allegations. Federal prosecutors in New York City are questioning past tip payments to women who lodged complaints privately. People within Fox trust that exploration competence be broadening.

The Murdochs forked to a routine they set adult given Ailes’ departure, including a impasse of outward lawyers to weigh complaints from women who lay harassment. Those lawyers work for Paul, Weiss — a longtime Murdoch law organisation that rubbed many of a invulnerability record for News America.

In London, a executive atop a Murdochs’ British journal wing is Rebekah Brooks, a former publication editor who had to renounce from that same CEO position during a liaison in a summer of 2011. James Murdoch, who quiescent as authority of News Corp’s U.K. multiplication and of Sky during a scandal, is behind as authority of Sky.

According to dual former News Corp executives, Carlucci offering several times to renounce during a tallness of a News America Marketing lawsuits. Murdoch pronounced no. Carlucci finally over in Jun 2014.

One footnote: Valassis, awarded a half-billion dollars in a settlement, has some-more recently returned to court. The new fit alleges that News Corp disregarded their agreement by stability to rivet in aggressive, anti-competitive practices. News America is denying those claims, too.

For several years after a hacking and crime liaison erupted in a U.K., a Murdochs feared a blowback competence mistreat their ability to reason onto their American radio licenses. Now, a doubt arises possibly their American controversies — including one totaling tighten to $1 billion — competence penetrate their ability to make a outrageous broadcasting merger in a U.K.


Do you have an unusual story to tell? E-mail stories@tutuz.com